Frågor och svar om personuppgiftshantering

Svar på frågor om Bonnier News ansvar för prenumerationsavtal och behandling av dina personuppgifter 

Varför får jag brev/mejl som innehåller information om Bonnier News AB? 

Du har fått brev/mejl med anledning av att Bonnier News AB tar över ansvaret för ditt prenumerationsavtal och behandlingen av dina personuppgifter från 3 november 2025. Det vill säga att ditt prenumerationsavtal samt alla rättigheter och skyldigheter du har som kund övertas av Bonnier News AB (org.nr. 559080-0917) från den 3 november 2025 istället för att vara kvar hos NWT Media AB (org.nr. 556194-4587). Du behöver inte göra något med anledning av det brev/mejl du mottagit. 

Hur påverkas min prenumeration av förändringen? 

För dig som prenumerant flyttas från 3 november 2025 ditt prenumerationsavtal och ansvaret för behandlingen av dina personuppgifter från NWT Media AB (org.nr. 556194-4587)  till Bonnier News AB (org.nr. 559080-0917). Bonnier News blir därmed från den 3 november 2025 din avtalspart i prenumerationsavtalet och personuppgiftsansvarig för dina personuppgifter. Du hittar de uppdaterade villkoren på  https://skaraborgsbygden.se/nyavillkor och hur dina personuppgifter hanteras här https://skaraborgsbygden.se/nyavillkor/integritetspolicy

Vad innebär uppdateringar av de allmänna villkoren?  

Med anledning av överlåtelsen av ditt prenumerationsavtal kommer de allmänna villkoren för avtalet att uppdateras per den 3 november 2025. Det innebär bland annat att vi höjer avgiften för pappersfaktura till 50 kr per faktura samt att vi uppdaterar villkoren avseende oförutsedda händelser (force majeure) och kommunikationsvägar vid framtida villkorsändringar.

De kompletta prenumerationsvillkoren som kommer gälla från den 3 november 2025 kan du läsa här.

Blir det någon skillnad i pris för min prenumeration? 

Varken innehåll, pris eller leverans påverkas. Sedvanliga prisjusteringar görs men självklart informeras du som kund först. Däremot jobbar vi tillsammans med Bonnier med nya paket som kommer att kommuniceras vid ett senare tillfälle.
 

Behöver jag göra något med anledning av brevet/mejlet jag fått? 

Du behöver inte göra något i samband med att du mottagit brevet eller mejlet med information om ditt prenumerationsavtal och behandling av dina personuppgifter. Har du frågor eller funderingar som inte besvaras via hemsidan är du välkommen att kontakta kundservice som vanligt genom att klicka här eller på telefon 0511-302 51. 

 

Hur påverkar förändringen mig om jag betalar med autogiro eller pappersfaktura? 

Ditt autogiromedgivande som varit giltigt i förhållande till NWT Media AB (org.nr. 556194-4587 och bankgiro 100-5008), kommer efter överlåtelsen att vara giltigt i förhållande till Bonnier News AB, (org.nr. 559080-0917 och bankgiro 100-5008). Den tjänst du har avtalat om sedan tidigare är fortfarande densamma, men betalningen kommer ske till Bonnier News AB. Om du inte vill ha ett autogiromedgivande kopplat mot Bonnier News AB, kan du säga upp ditt autogiromedgivande genom din internetbank, via kontakt med din bank eller genom att kontakta vår kundservice. Vid uppsägning av ditt autogiromedgivande kommer eventuell skuld att kvarstå eftersom skulden inte regleras av medgivande utan endast avser hur betalning ska ske. 

I och med förändringen höjs avgiften för pappersfaktura till 50 kr per pappersfaktura från och med den 3 november 2025. 

Vill du byta betalsätt till autogiro, klicka här

Kan jag betala till samma bankgiro/autogiro eller Klarna som tidigare? 

Ja, skillnaden är att det kommer att stå “Bonnier News AB – NWT Media”  istället för NWT Media AB. som betalningsmottagare men bankgironummer, autogiro etc. är detsamma som tidigare. Du behöver inte göra något för att din betalning ska fortsätta att fungera precis som tidigare. Observera att det kan dröja några dagar (från den 3 november 2025) innan du ser namnändringen i din internetbank. På vissa kontoutdrag skrivs enbart sju tecken ut vilket gör att namnet som syns blir “BN-NWT”. 

Hur byter jag betalsätt till autogiro? 

Ansök om autogiro via Autogiroansökan (se länk för aktuell tidning nedan). 

Gör som de flesta av våra kunder, anslut din prenumeration till autogiro snabbt och enkelt. Summan dras automatiskt från ditt konto den 28:e varje månad och du slipper betala fakturaavgift och hantera pappersfakturor. Har du frågor eller behöver ytterligare hjälp är du välkommen att kontakta kundservice. 

Vill du byta betalsätt till autogiro, klicka här

Hur byter jag betalsätt till faktura? 

Det gör du enkelt genom att kontakta kundservice klicka här. Vi vill dock göra dig uppmärksam på att det tillkommer en avgift på 50 kr vid betalning mot pappersfaktura från den 3/11.  För PDF-faktura är avgiften oförändrad, 19 kr.  

Vad händer om jag betalar in prenumerationsavgiften på en gammal avi? 

Ingenting kommer hända om du betalar in på en gammal avi – vi ser till att din betalning hamnar rätt. 

Kan jag betala till samma IBAN-nummer som tidigare? 

Nej, det kan du inte. Information om vart du ska betala finns på kommande fakturor.  

Kan jag använda mig av samma SWIFT-kod som tidigare?  

Nej, det kan du inte. Information om vart du ska betala finns på kommande fakturor. 

Hur kommer behandlingen av mina personuppgifter att påverkas? 

Bonnier News blir även från den 3 november 2025 personuppgiftsansvarig för dina
personuppgifter. Den kompletta informationen om hur dina personuppgifter kommer
att hanteras från och med den 3 november 2025 kan du läsa här.

Hur avregistrerar jag mig från marknadsföringsutskick? 

Du kan välja vilken typ av utskick du vill ha från oss när du är inloggad på ditt digitala konto. Genom att klicka här kommer du direkt till inställningarna för nyhetsbrev.  

Hur får jag mina personuppgifter raderade? 

Du har rätt att begära radering av dina personuppgifter. Begäran skickas till gdpr@nwt.se 

Frågor om GDPR? 

Om du har frågor om behandlingen eller om du vill utöva dina rättigheter, kan du alltid kontakta det bolag du har en kundrelation med eller som du på annat sätt kommit i kontakt med. Du kan också alltid kontakta oss på gdpr@nwt.se  

Kan jag använda samma kontaktvägar till kundservice som tidigare? 

Ja, du kan kontakta kundservice som vanligt via denna länk, eller på telefon 0511-302 51